Pages

Tuesday, May 23, 2023

FIELD TRIP FOR ANIMAL BEHAVIOUR @ ZOO MELAKA!


Assalamualaikum semua~ Pada 20 Mei 2023 yang lalu, saya dan rakan-rakan berpeluang untuk pergi ke Zoo Melaka untuk memenuhi keperluan tugasan subjek BIO661, iaitu Animal Behaviour. Masing-masing seronok nak berjalan, lagi-lagi kami ni dah tahun akhir. Masa beginilah nak bonding dan cipta kenangan bersama kawan sekelas. Field trip kami diiringi dengan pensyarah kami iaitu Dr Liyana, bersama dengan dua orang lagi pelajar LI iaitu Haqeem dan Ivey. Kitaorang memang mostly kenal mereka berdua ni, sebabnya kami ni batchmate sebenarnya. Cuma Haqeem dan Ivey ialah pelajar penerapan. Jadi tempoh pengajian mereka lebih cepat la dari kami lepasan asasi/matriks ni, walaupun mendaftar pada sesi akademik yang sama.

Balik kepada field trip tadi, ha tugasan kami sebenarnya agak mudah. Kami diminta untuk memilih satu jenis haiwan, dan memerhati tingkah laku haiwan itu untuk satu ke dua jam. Terdapat dua kali sesi pemerhatian iaitu pada waktu pagi (10 am - 12 pm) dan pada waktu petang (1 pm - 2 pm). Kelakuan haiwan perlu direkod sama ada secara bertulis atau rakaman video untuk disertakan sekali dalam assignment video kami nanti. Tempoh perjalanan dari UiTM Kuala Pilah ke Zoo Melaka dianggarkan dalam 2 jam macam tu, tapi driver bas kami ni mungkin ada bakat terpendam sebagai racer kerana kami cuma mengambil masa 1 jam setengah saja untuk sampai ke destinasi. Tak kisahlah, asalkan sampai dengan selamat.

Oh lupa nak bagitau. Cuma bas pergi balik, sarapan dan makan petang saja yang ditanggung UiTM. Kos lain seperti tiket masuk dan makan tengahari adalah atas tanggungan pelajar sendiri. Masa tu, terbeliak jugalah mata bila check harga tiket atas talian. Mak ai, satu kepala RM43. Tapi demi seketul assignment, gagahkan juga la bayar. Nasib baik, harga yang diberi agak berpatutan. Boleh bagi haiwan makan, boleh naik certain rides for free dan boleh tengok animal show jugak. 

Papehal, kena selesaikan tugasan hakiki dulu baru boleh enjoy. Kumpulan aku asalnya nak buat kafue lechwe, tapi dorang literally duduk bawah shade je mengelak dari matahari. 20 minutes of observation, masih tiada behaviour yang worth noting. Akhirnya, kami membuat keputusan untuk tukar haiwan dan memilih common waterbucks pula sebagai subjek kami. Aku tak pasti apa nama Melayu untuk common waterbucks, tapi dia basically spesies antelop yang agak besar. Menariknya, coating bulu waterbucks ni disaluti dengan minyak yang menjadikan ia kalis air!
 

Kafue lechwe (Kobus leche kafuensis)


Common waterbucks (Kobus ellipsiprymnus)

Disebabkan kami sampai ketika masa makan haiwan di zoo, maka tingkah laku yang kami perhatikan kebanyakan memang feeding behaviour. Bimbang kekurangan isi untuk video kami, maka setelah perbincangan bersama dengan ahli kumpulan, kami decide nak perhatikan reaksi mereka terhadap stimuli luar (kepada pemangsa, in our case). Common waterbucks berasal dari Sub-Saharan Africa, di mana apex predator mereka ialah haiwan pemangsa seperti singa dan hyena. Kami membuka video ngauman singa di YouTube dan merekod reaksi mereka.

Seperti yang kami jangka, walaupun sudah bertahun dibiakkan in captivity, namun genetik mereka masih boleh mengesan ngauman singa sebagai satu ancaman. The male in the group, yang paling alert sekali dan hanya merenung kami dengan pandangan tajam. Tingkah lakunya juga menunjukkan postur leher yang dominan dan keadaan telinga yang lebih tegang, bersedia untuk mengesan stimuli lain. Disebabkan berasa terancam dengan kehadiran kami di situ, waterbuck jantan acap kali membuang air kecil dan besar untuk menanda kawasan dan sebagai amaran kepada kami untuk menjauhi mereka secepat mungkin. 

Maka bertambahlah input kami untuk video nanti. Selesai satu masalah. Setelah merekod video untuk 30 minit, kami membuat keputusan untuk enjoy pula. Puas kami terokai kawasan zoo itu, walaupun cuaca panas sedikit mengganggu. Sayangnya, cuma ada black panther saja ketika itu. Itu pun, mereka sedang lena tidur di dahan pokok tanpa menghiraukan pengunjung. Habitat harimau dan singa sedang diselenggara. Kalau tak, boleh la rekod pak belang huhu. 

Pelbagai pengalaman menarik yang dapat saya rasai ketika itu, termasuklah memberi makan arnab, kambing dan lembu banteng. Sempat juga kami menonton animal show sementara menunggu waktu Zohor tiba. Kebetulan, lokasi animal show tu betul-betul bersebelahan dengan Reptile Cave. Saya sangat tertarik dengan kehadiran dua ekor ular sawa yang dijaga oleh seorang staf perempuan. Setelah bertanya, rupanya kena bayar tiket Reptile Cave sebanyak RM10 dahulu baru boleh bergambar bersama ular berkenaan. Tak fikir panjang, saya terus ajak kawan saya Nonol untuk membeli tiket. Kami berdua ni memang adventurous lain macam haha.

  
Bersama si kacak


Itu ialah pengalaman pertama saya memegang ular sawa. Nevertheless, it was a pleasant experience. Staf perempuan di situ sempat mengingatkan saya bahawa ular itu agak berat. Setelah diletakkan di leher, baru saya faham maksud beliau. Memang berat haha. Mula-mula tu agak gelabah kerana ular berkenaan kerap bergerak ke arah tudung dan baju saya namun staf di situ sangat tenang. Kata beliau, kemungkinan ular tersebut sedang panas dan ingin mencari tempat berteduh yang sejuk. Beliau mencadangkan saya untuk memegang bahagian leher ular bagi mengelakkan kepalanya bergerak. Setelah dapat mengawal pergerakan kepala ular, saya lebih yakin untuk bergambar dan tidak takut lagi!

Berbeza pula pengalaman saya dengan rakan saya, Yasmine. Ular yang sama tampak tidak selesa ketika dipegang Yasmine dan badannya membelit utuh leher kawan saya. Menurut staf di situ, ular itu sedang bersalin kulit dan lebih sensitif di kawasan badan. Stimuli yang menyakitkan mungkin menjadikan ular itu lebih defensif terhadap sentuhan. Oleh itu, saya bertindak sebagai orang tengah dan membantu Yasmine untuk memegang ular itu ketika bergambar supaya ular itu tidak dapat membelit tubuh kerempeng Yasmine hahahahaha. Elok pulak ular itu apabila diletakkan sekali lagi di leher saya. 

Walaupun berdepan dengan situasi berkenaan, langsung tidak mematahkan minat saya terhadap reptilia berkenaan. Jujurnya, saya mempunyai perancangan untuk membuat kajian terhadap bisa ular untuk projek tahun akhir saya namun atas nasihat koordinator, saya membatalkan hasrat berkenaan huhu. Pun begitu, minat saya terhadap reptilia itu masih tidak pudar. Sedikit sebanyak field trip ke Zoo Melaka ini memberikan harapan baru tentang bidang biologi yang saya mahu ceburi kelak. 

Hari tidak selalunya cerah. Saya telah membeli Nasi Goreng Udang untuk dimakan di dalam bas ketika perjalanan pulang kerana sedang rushing untuk mengerjakan solat Zuhur sebelum pemerhatian petang. Sedang berjalan bersama ahli kumpulan saya, kami dikejutkan dengan serangan seekor monyet dari belakang. Disebabkan masih terkejut, saya tidak menyedari langsung agenda serangan ini adalah nasi goreng di dalam pegangan saya. Monyet itu merentap plastik nasi itu dari pegangan saya dan menggigitnya, sebelum melarikan diri ke atas pokok secepat mungkin. Semuanya berlaku terlalu pantas. By the time saya sedar, monyet itu sudah sampai ke bahagian kanopi pokok. 

Apalah saya boleh buat. Hanya mampu meratapi Nasi Goreng Udang bernilai RM12.90 itu dimakan oleh geng monyet berkenaan. Sudahlah mahal, sudahnya menjadi makanan haiwan lain saja. Tuan badannya ini masih kelaparan. Saya seret badan yang kecewa dan meneruskan juga pemerhatian petang dengan mood yang tidak baik. Kawan-kawan seakan faham gelora di dada dan di perut saya, dan mereka mengakhiri sesi pemerhatian dengan agak cepat. Siap saja tugasan hakiki, saya terus angkat kaki untuk ke kedai makan.

Nak makan!

Ya, saya beli sekali lagi makanan kerana tidak dapat menahan lapar. Badan saya sudah menggigil dan kepala saya sudah terasa ringan kerana berjalan seharian suntuk. Saya makan dengan pandangan yang lebih berhati-hati. Hairannya, field trip kali ini menjadikan saya lebih takut dengan monyet daripada ular! Lega setelah dapat mengisi perut. Kami berjalan-jalan, mengambil gambar, bertiktok dan ada juga yang bermain permainan seperti Merry Go Round dan bumper car di situ. Saya? Oh sudah tidak mampu. Ketika itu, saya sudah duduk bersila di atas lantai sambil menunggu ketibaan bas. Kami balik sekitar jam 4.15 petang.

Secara keseluruhannya, field trip ini jauh lebih memenatkan dari field trip di Ulu Bendul, minggu lepas. Saya sangat menikmati trip kali ini, walaupun diserang monyet dan mengalami krisis kelaparan. Saya anggap semua itu sebagai salah satu pengalaman dan kenangan berharga saya sepanjang pengajian ijazah di Kuala Pilah. Saya rasa setakat ini sahaja. Kita jumpa lagi di entri lain (kalau rajin hehe).

Assalamualaikum.






2 comments:

  1. hmm siap ada gambar dengan ular tu, memang fighter habis

    ReplyDelete

all time popular!