Pages

Sunday, January 9, 2022

Interview Sekretariat MPP?!?!

Assalamualaikum dan hai! Back to another entry, hari ini saya nak cerita pula mengenai temuduga aku untuk sekretariat MPP. Dah macam orang gila kuasa kan saya ni hahaha. Sebelum saya dilabel sedemikian, eloklah kiranya kalau saya clarify siap-siap; JPK 20/21 dah dibubarkan, jadinya sekarang cuma terlibat dengan Biosmarteam saja. Itupun takdelah sibuk sangat. Tanpa membuang masa, ayuh kita ke poin utama blog ni. 

Interview saya semalam, 8 haribulan, 10.35 pagi. Saya mohon jawatan Sekretariat Akademik dan Sekretariat Kolej. Kenapa? Sekretariat Akademik sebab saya ada kawan rapat yang merupakan bekas Sekretariat Akademik, jadinya boleh la saya belajar dengan beliau sekiranya terpilih. Sekretariat Kolej pula sebab saya sendiri datang dari latar belakang JPK, jadinya lebih familiar gitu. Macam biasa la, sebelum temuduga, kita kene survey contoh soalan temuduga. Alhamdulillah, rezeki juga la masa tu saya ada rakan bekas sekretariat MPP yang kongsi pengalaman temuduga mereka. Persediaan telah pun dibuat, berkurang la resah gelisah masa tu.

Ternyata instinct saya ketika itu memang betul dah, soalan dia tak ada sangkut paut dengan soalan yang saya dah practice huhu. Saya kongsikan la sedikit soalan yang saya dapat ketika itu.

  1. Pendapat kita mengenai kebajikan mahasiswa.
  2. Adakah calon semua cakna dengan keadaan kolej? Kalau ya, berikan contoh isu-isu di kolej.
  3. Kalau tak dapat jawatan yang kita mohon, adakah kita bersedia untuk dapat jawatan lain?
Untuk sesi pertama, soalan berbentuk umum. Semua calon wajib jawab. Sesi seterusnya ialah sesi one-by-one. Unfortunately, saya ialah nama pertama yang dipetik. 
  1. Apa yang saya faham mengenai professionalism dan berikan contoh.
Soalan memang tricky dan kenalah fikir cepat kan. Jawapan pula memang tak boleh sama dengan calon lain, jadi agak mencabar di situ. Yang pasti, sejurus saja temuduga berakhir, masa tu la nak datang segala idea nak jawab soalan tapi terlambat sudah. Benda dah lepas, nak stress pun tak boleh nak ubah apa. Sampai sini sajalah entri kali ini, harapnya bermanfaat untuk para pembaca. Jumpa lagi di entri seterusnya~

(Update: Alhamdulillah dah selamat jadi seki MPP hehehehe.)

Qillah, signing out,

Assalamualaikum.

2 comments:

all time popular!