Pages

Monday, July 1, 2024

TIPS PERSEDIAAN TAMAT PENGAJIAN

Assalamualaikum dan selamat malam, semua. Setelah sekian lama tidak menaip di sini, rasa agak kekok sedikit ketika ingin mengarang ayat tadi. Kejap tulis, kemudian padam. Rasa macam dah lari rentak penulisan tu haha. Maklumlah, kita ni dah hampir dua bulan menaip laporan pelanggan sahaja. Kebanyakannya memang menggunakan singkatan dan perkataan asas sahaja kerana kekangan masa. Berkenaan itu, nantilah saya kongsikan. Hari ini, saya nak kongsi sedikitlah beberapa tips yang boleh mahasiswa tahun akhir buat setelah tamat pengajian. 

Entri ini sebenarnya diinspirasikan dari sebuah video TikTok yang baru sahaja saya tengok beberapa hari yang lalu. Boleh klik sini untuk pautan langsung.

Okay, jadi korang dah habis belajar. Apa langkah seterusnya? Kerja atau mahu berehat dahulu. Yelah, bertahun-tahun bertungkus-lumus untuk dapatkan segulung ijazah. Mesti penat mental fizikal. Tepuk dada, tanyalah diri sendiri. Andai kata mahu berehat sebulan dua, silakan. Ambil masa untuk rangka perjalanan seterusnya. Kalau yang mahu terus melangkah ke dunia pekerjaan, ada beberapa dokumen yang korang kena dapatkan sendiri dari universiti sebagai bukti sudah tamat pengajian. 

Disclaimer: Saya pelajar #UiTMdiHatiku, jadinya konten entri ini lebih sesuai untuk pelajar universiti ungu sebagai rujukan. 

1. SURAT PENGESAHAN TAMAT PENGAJIAN

Pelajar UiTM boleh memuat turun sendiri dokumen surat pengesahan tamat pengajian di laman UiTM Student Portal. Boleh buka di bahagian e-Academic dan skrol ke bawah sedikit. Tekan 'Student Letter', dan pelajar boleh memuat turun sendiri dokumen berkenaan. 


2. MINI TRANSKRIP / TRANSKRIP RASMI

Dokumen seterusnya ialah mini transkrip atau transkrip rasmi. Jika masih baru lagi menamatkan pengajian (dalam seminggu dua macam tu), boleh mohon dulu mini transkrip sementara menunggu transkrip rasmi. Mini transkrip boleh diakses di laman yang sama dengan surat pengesahan di atas, dan perlu membuat bayaran sebanyak RM1.00, jika tak salah.

Untuk transkrip rasmi pula, boleh klik sini untuk pautan ke laman konvokesyen UiTM. Transkrip rasmi ini boleh pilih sama ada mahu self-pickup atau pos ke rumah. Kedua-dua cara tetap perlu melalui bayaran RM10.00 untuk pemprosesan. Jangan risau, walaupun hantar melalui pos pun, dokumen tersebut masih utuh dan tidak keroyok. Pandai UiTM packing kan haha. Adakah salah satu dokumen ini wajib untuk permohonan kerja? Bergantung juga. Kalau nak mohon kerja mengikut kualifikasi ijazah, tentulah kena sertakan bukti dah tamat pengajian kan.

P/S: Saya baru tahu bahawa transkrip rasmi akan diserahkan bersama dengan skrol pengajian selepas konvokesyen. Jadinya, kalau company takde minta, tak perlu mohon pun tak apa hehe.


3. SURAT SENAT

Seterusnya ialah dokumen yang pada saya, ramai juga yang masih keliru dan kurang tahu. Saya sendiri pun baru tahu, melalui video TikTok yang saya ada kongsikan di atas. Surat Senat ialah kenyataan rasmi dari pihak universiti yang mengesahkan bahawa kita ialah pelajar yang akan bergraduat dan akan menyertai sidang konvokesyen pada masa yang telah dibincangkan ketika Mesyuarat Senat. Dalam erti kata lain, ini ialah dokumen yang paling solid untuk validasikan latar belakang akademik kita sebagai lepasan ijazah. 

Umum sendiri tahulah, UiTM ini ialah universiti yang paling lambat sidang konvokesyennya (alhamdulillah, maksudnya banyaklah graduan yang lahir dari UiTM kan haha). Macam saya sendiri, tamat pengajian awal 2024 - dijangka akan bergraduasi pada tahun 2025. Berjanggut nak menunggu. Takkan nak tunggu kosong sahaja? Apatah lagi, permohonan kerja di sektor awam memerlukan tarikh senat atau paling cikai, surat senat itu sendiri.

Saya ikut je langkah dalam video berkenaan tapi untuk ringkasan, pelajar boleh pergi ke Direktori Staf Konvokesyen UiTM atau klik sini. Catit alamat emel pegawai yang bertugas untuk fakulti korang, dan hantarkan sebuah emel ringkas untuk memohon surat senat. Contoh emel boleh tengok di bawah. Sekarang semua dah senang, emel ini sendiri pun saya jana di ChatGPT sahaja. 

Emel Permohonan Surat Senat


Contoh Surat Senat

Saya lampirkan sekalilah rupa surat senat untuk rujukan semua. Tarikh senat itu secara spesifiknya masih belum ada lagi kerana sidang 99 pun masih belum menjalankan istiadat konvokesyen. Kita yang sidang 101 ni memang tunggu je la diam-diam, hahaha.

Untuk persediaan lain itu, benda common la untuk menjejak ke dunia pekerjaan. Siapkan portfolio di LinkedIn, buat resume, kumpul sijil, sediakan salinan sendiri untuk setiap surat atau dokumen pengajian, etc. Paling penting sekali, siapkan mental huhu. Dunia pekerjaan tak sama dengan dunia belajar. Semoga kita semua diberikan kekuatan untuk teruskan ke depan walaupun kaki terasa berat. Sampai sini jelah, saya pun kerja shif pagi esok. Jumpa lagi kalau saya ada idea lain nak tulis haha.

Bye, assalamualaikum!





1 comment:

all time popular!