Pages

Saturday, September 16, 2023

Kalaulah...


Dalam hidup ini, ada masa kita diminta untuk membuat pilihan — antara ini atau itu. Mungkin pilihan yang kita buat ketika itu, dirasakan paling betul, tapi fast forward 10 tahun ke depan, mungkin akan ada rasa penyesalan sebab pilihan tersebut. Aku pun, selalu rasa macam tu. Banyak kali rasa menyesal, tapi masa ni mana boleh diputarkan balik. Once lived, you can only go forward. Dan entri kali ini, ialah tentang beberapa perkara yang sering menjadi tulang ikan di tekak aku. Rasanya sangat perit dan menganggu tapi nak tak nak, harus juga ditelan supaya aku boleh teruskan hidup.

1. Berkawan dengan orang yang baik-baik
Ini mungkin agak kontroversi, sebab yelah siapa je yang tahu pengakhiran seseorang tu. Tak semestinya dia budak bermasalah di sekolah, dia akan berakhir sebagai sampah masyarakat. Aku tahu, tapi bukan itu yang aku maksudkan. Masih aku ingat, circle aku ketika Tingkatan 2 dan 3, bukanlah circle pelajar baik. Mereka kebanyakannya melayan penyanyi mat salleh, terutamanya Nicki Minaj dan seangkatannya. Aku punyalah nak fit in, mulalah terima dan sokong culture pelik yang mereka agungkan. Melangkah masuk ke Tingkatan 4 dan 5, makin banyak benda pelik yang aku tolerate in the name of friendship. Nasib baiklah, aku tak berani nak gamble dengan masa depan ketika itu, jadinya aku fokus sehabis baik ketika PT3 dan SPM. Mujurlah... Kalau boleh tekan button rewind, aku masih akan berkawan dengan mereka tapi mungkin tidaklah sampai ingin meniru gaya hidup mereka. Hidup ini bukan berpaksikan kawan semata-mata. 

2. MRSM
Dulu, aku ada mindset yang "belajar kat mana-mana pun sama je, asalkan kita nak belajar". Walaupun keputusan UPSR aku cemerlang dengan 5A, tapi aku tak masuk MRSM seperti yang keluarga aku harapkan. Jujurnya, masa temuduga MRSM tu, aku rasa sangat kecil jika ingin dibandingkan dengan calon lain yang fasih berbahasa Inggeris. Aku masa tu manalah terer nak speaking ni. Terkulat-kulat nak menjawab soalan interview. Memang tak lulus la cerita dia, tapi aku pujuk diri sendiri dengan kata-kata kat atas tu. Takpe, kau belajar je dulu kat sekolah biasa. Nak dijadikan cerita, akak dan adik aku kedua-duanya ialah pelajar MRSM by the time aku Tingkatan 3. Keluarga aku bukanlah keluarga senang, jadi nak membayar biaya yuran MRSM yang banyak tu agak membebankan. Akak dan adik aku tidak nampak, kerana mereka duduk di asrama. Aku yang duduk rumah yang merasa tempias kewangan keluarga ketika itu. Masuk Tingkatan 4, aku padamkan hasrat nak mohon MRSM sebab tak sampai hati nak susahkan mak ayah.

Ingatkan masa tu aku dah redha dengan keputusan tu, tapi bila aku melangkah masuk ke asasi je, aku mula rasa jurang yang besar antara pelajar sekolah harian dan pelajar asrama. Terus terang aku cakap, pelajar asrama terutamanya SBP dan MRSM memang lebih banyak privilege dibandingkan dengan pelajar sekolah harian. Ya, aku tahu mereka pun berusaha keras, malah mungkin lagi keras dari pelajar sekolah harian ni tapi kadang-kadang tu aku terfikir, kalaulah aku masuk MRSM bila aku ada peluang... Mungkin aku tak akan merasa sekecil ini bila jumpa dengan orang yang lagi hebat, sebab dah terbiasa. Tapi bila difikirkan balik, aku tak menyesal sangat pun. Bersekolah di sekolah yang dekat dengan rumah bermaksud majoriti kawan sekolah aku berada di kawasan perumahan yang sama, atau at least dekat-dekat la. Even after high school ends, aku masih berkesempatan untuk melepak sekali dengan kawan sekolah kerana memang duduk setaman. Satu nikmat yang aku syukuri, tak adalah aku bosan sepanjang cuti semester. Akak dan adik aku jarang melepak, kerana kawan mereka kebanyakannya dari negeri yang berlainan. 

3. Main-main masa asasi
Wah yang ini betul-betul aku menyesal sampai sekarang. Dahlah asasi tu setahun je, tak terasa pun masa berlalu. Pastu belajar tak perform pulak tu. Ingat lagi masa tu, pointer 3.5 pun dah buat aku bangga padahal housemates aku semua 3.9 ke atas. Nasib baiklah semester 2 dijalankan secara online. Dapatlah selamatkan sedikit pointer yang tak seberapa. Haih, kalau aku tahulah betapa susahnya nak survive kat degree, dari zaman asasi lagi aku dah pulun belajar baik-baik. 

4. Mohon UiTM sahaja untuk UPU
Sekarang kan tengah musim UPU, maka secara tidak langsung penyesalan ini akan bermain lagi di fikiran saya untuk sekurang-kurangnya 2 bulan akan datang :) Masa asasi, aku sebenarnya dah figure out route yang aku nak untuk degree dan alam kerjaya nanti. I was heavily invested in medical imaging, and aku dah plan siap-siap macam mana perjalanan MI aku nanti. Tapi akhirnya masalah kewangan menjadi masalah nombor satu. Akak aku, aku, dan adik aku beza umur cuma setahun. Tahun ni akak aku degree, nanti tahun depan aku pulak menyusul, dan tahun kedepannya adik aku pulak. Terlalu berat beban kewangan yang mak ayah aku perlu tanggung sementara menunggu kitaorang dapatkan bantuan pengajian. Akak aku cakap siap-siap dengan aku masa nak isi UPU, mohonlah UiTM sebab yuran paling murah. Jadi aku letak la 12 pilihan kursus aku, semuanya UiTM. Of course, aku letak MI sebagai pilihan pertama. Ikutkan, CGPA aku memang lebih dari lepas pun requirements untuk MI UiTM tapi entah kenapa, aku memang rasa tak sedap hati masa nak isi. Berkali-kali aku tanya akak aku, boleh ke kalau aku apply course MI di uni lain sebab aku takut tak dapat first choice. Akhirnya, aku buat keputusan letak UniSZA kat pilihan akhir. Tulah satu-satunya universiti lain di permohonan aku. 

Firasat aku betul. Aku tak dapat first choice aku. Masa semak UPU tu, aku rasa otak aku jammed. Masa depan yang aku plan, tiba-tiba hilang macam tu je. Aku dapat second choice, which is degree bio yang sekarang. Hatta dah tahun terakhir pun, aku masih fikir: Kalaulah masa tu aku ikut gut instinct aku, dan mohon je uni lain dengan course yang memang aku minat, mungkin sekarang aku tak constantly rasa insecure dengan degree aku. Soal duit yuran mahal, boleh je selesai sebenarnya kalau aku belajar betul-betul dan dapatkan JPA atau MARA atau apa-apa lah bantuan yang ada. At least, tak ada rasa berat hati atau menyesal bila kita belajar benda yang kita betul-betul minat. Sampai sekarang, kalau aku nampak video radiographer lalu kat FYP tiktok, memang meleleh air mata penyesalan. 


Hahahahahaha, banyak pulak benda yang aku menyesal eh selama ni. Entahlah, ada benda yang aku boleh terima dengan hati terbuka, walaupun mungkin perlukan waktu. Ada benda, berilah masa lama macam mana pun, akan selalu jadi barah kat hati ni. Susah nak berdamai dengan keadaan. Asyik dihantui dengan perkataan,

"Kalaulah..."


4 comments:

  1. Seorang yang berhati mulia, ini menunjukkan betapa anda mengutamakan keluarga dahulu. Semoga anda terus berjaya tidak kira jalan yang dipilih.

    ReplyDelete

all time popular!