Pages

Monday, September 28, 2020

UiTM Kuala Pilah (Part I)

Assalamualaikum dan hai, semua. Kali ini, saya nak cerita pula berkenaan hidup saya sebagai seorang pelajar ijazah jurusan Biologi di UiTM Kuala Pilah. Rancangannya ialah nak cerita tentang tempat dan kemudahan di sini tapi tuan penulis sendiri belum pernah jejak kaki di kampus ketika proses penulisan entri ini. Almaklumlah, sekarang kan masih pandemik lagi. Apa yang saya mampu sampaikan hanyalah serba-sedikit mengenai ijazah biologi ni, manalah tau ada junior yang terinspirasi hahaha.

Ijazah Sarjana Sains (Kepujian) Biologi atau kod programnya AS201, merupakan program ijazah berdurasi 3 tahun (tidak termasuk tempoh latihan industri) yang berfokuskan kepada beberapa prinsip asas Biologi seperti Sel Biologi, Mikrobiologi, Biologi Molekular, Kepelbagaian Tumbuhan dan Haiwan, Fisiologi Haiwan dan banyak lagi. Ijazah biologi ini juga mempunyai minor in Pengurusan, bermaksud kita akan belajar juga subjek Marketing dan Management. Peluang pekerjaan tu, InshaAllah ada ja. 

Saya tidak pasti mengenai anda semua, tapi saya pasti dan yakin 3 tahun setengah ini akan membotakkan kepala saya. RIP la saya nak score subjek biologi tapi boleh je kot. By the way, di kampus UiTM Kuala Pilah ni, pelajar ijazah ialah golongan minoriti ya. Pelajar ijazah biologi apatah lagi la. Kaum Adam pun boleh hitung dengan jari saja. Majoriti mahasiswa/i di sini memang kaum Hawa. Tak tau la pula kalau ada kaum hybrid Adam dan Hawa hm.

Setakat ini, tu sajalah yang boleh saya kongsi mengenai UiTM Kuala Pilah. Mengenai bahagian fasiliti dan kemudahan, akan update kemudian la ya.

Qillah signing out,

Assalamualaikum.



1 comment:

all time popular!